Ett av de absolut bästa tillbehören i en LCHF-kost är enligt min mening broccolimos! Det passar till all den vanliga vardagsmaten och går att variera från grovt mos, till puré (lite efter vilken typ av rätt man lagar).

Broccoli är ju också en slags supermat, det är bland det nyttigaste du kan tänka dig. Jag äter alltid färsk broccoli då den har bättre näringsvärden, då framför allt vitamin c. Det känns viktigt då jag inte dricker juice eller äter frukt. Broccoli har också gott om fiber och antioxidanter och kalcium. Det har också påvisat att sänka kolesterolvärdena (för den som har behov av det). Mer broccoli åt folket helt enkelt!

Tips! Broccolimos är ett gott tillbehör till det mesta av kött, korv, kalkon och kyckling.

Broccolimos

  • Tid: 30 min
  • Personer: 2-3
  • Svårighetsgrad: Enkel
  • Ingredienser
  • 300 g färsk Broccoli
  • 3 msk grädde
  • 50 g riven ost (gärna Parmesan)
  • 150-200 g kycklinglårfilé per person
  • Grovmalen Peppar & flingsalt
  • Smör till stekning
  1. Instruktioner
  2. Koka upp rikligt med saltat vatten och dela broccolin i buketter.
  3. «Överkoka» broccolin, 8 minuter. Häll av i durkslag och krama ur broccolin på vätska.
  4. Mixa broccolin med maskin eller stavmixer med grädde och osten till önskad konsistens. Salta och peppra efter smak.
  5. Stek kycklinglårfilé i gott om smör på först hög (få färg), sedan medel värme, cirka 5 minuter. Peppra.
Print Friendly, PDF & Email